Selasa, 11 April 2017

Asal Mula dan Kisah Perayaan Musim Menuai / Hari 冬至 (Dong Zhi / Hok Kian = Tang Ce) bagian 1 dari 3 Tulisan


Pada tanggal 21 Desember 2016, masyarakat Cina di seluruh dunia akan merayakan perayaan Musim Menuai atau "Dong Zhi" atau Winter Solstice.
Perayaan ini merupakan perayaan terbesar dalam kalendar orang Cina sebelum tahun baru. Suatu masa dahulu di negara Cina, perayaan ini adalah perayaan tahun baru.
Oleh kerana ianya jatuh pada musim sejuk dan sukar untuk dirayakan maka ianya menjadi satu perayaan bagi meraikan kejayaan mereka selepas musim menuai. Lazimnya masyarakat Cina akan merayakan Perayaan Dong Zhi ini dengan menghidangkan "Tang Yuan" iaitu bebola yang dibuat dari pulut berwarna warni dan dimasakkan dengan air gula.
Di kalangan masyarakat Cina, Tang Yuan adalah suatu simbolik kekeluargaan dan kejayaan. Masyarakat Cina akan membuat Tang Yuan untuk dimakan seluruh keluarga dengan harapan ianya akan menambahkan saiz dan kejayaan keluarga. Bagi setengah masyarakat Cina terutamanya di luar bandar ianya disambut secara besar-besaran.
Unknown Web Developer

Morbi aliquam fringilla nisl. Pellentesque eleifend condimentum tellus, vel vulputate tortor malesuada sit amet. Aliquam vel vestibulum metus. Aenean ut mi aucto.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar